Porsche 914

Porsche 914
Porsche 914
1 vote, 4.00 avg. rating (58% score)

Wprowadzenie Porsche 914 wywołało oburzenie wśród fanów Porsche. “Awantura” miała miejsce w 1969 r, wtedy zaprojektowano ten model. Porsche 914 to miał być tani, dwudrzwiowy samochód sportowy, który w podstawowej wersji miał mieć silnik z Volkswagena.

Zarzucano firmie Porsche, że z ekskluzywnej marki chce zrobić kolejnego producenta wytwarzającego samochody dla mas. Wiele osób zresztą do dzisiaj twierdzi, że 914 to nie jest prawdziwe Porsche. Czy rzeczywiście tak jest?

Nie licząc Stanów Zjednocznonych auto było sprzedawane jako modek 914 VW-Porsche, więc widać nie wstydzono się powiązania z Volkswagenem. W obecnych czasach np w przypadku Cayenne Porsche już tak chętnie się nie chwali tym, że to tak naprawde Volkswagen Tuareg.

Auto w podstawowej wersji (914-4) wyposażone było w czterocylindrowy silnik o pojemności 1679 cm3 i mocy zaledwie 80 koni mechanicznych, moment obrotowy wynosił 131 Nm. Rozpędzał samochód do 177 kilometrów na godzinę.

Auto ważylo 900 kilogramów. Przyspieszenie do 80 km/h to 9 sekund. Silnik pochodził od Volkswagena. To nie była jedyna jednostka stosowana w 914.

W modelu 914-6 znajdował się sześciocylindrowy silnik o pojemności 1991 cm3 i mocy 111 koni mechanicznych osiąganych przy 5800 obr./min. Dzięki temu silnikowi Porsche 914-6 osiągało 201 km/h a przyspieszenie do 80 km/h zajmowało 7 s.

Silnik w obu wersjach umieszczony był centralnie, a dostęp do niego był bardzo ograniczony. Wnętrze wykonane było w stylu Porsche. Obrotomierz został umieszczony tradycyjnie pośrodku wskaźnika poziomu paliwa oraz prędkościomierza.

Kierownica i cała deska rozdzielcza to typowa stylistyka Porsche. Wnętrze było do wyboru w 11 opcjach kolorystycznych na początku produkcji, a pod koniec w15 wersjach.

Istniała możliwość dokupienia wyposażenia dodatkowego, takiego jak: światła przeciwmgielne, skórzaną kierownicę,dwudźwiękowy klakson.

Dużym plusem auta był fakt, że bez względu na wybrany silnik Porsche posiadało świetne rozłożenie masy oraz doskonałe zawieszenie, dzięki czemu prowadziło się znakomicie.

Auto dobrze się sprzedawało. W 1971 r. wyprodukowano 16 tys. sztuk, rok później ponad 21 tysięcy. Porsche 914 najbardziej było popularne w USA. Większość amerykańskich kierowców wybierała słabszą jednostkę napędową, dlatego też zaprzestano produkcji sześciocylindowej jednostki w 1972 r.

Zamiast tej jednostki wprowadzono silnik czterocylindrowy, dwulitrowy o mocy 101 KM i pozwalający na osiągnięcie 192 km/h. Przyspieszenie do 80 km/h zajmowało temu modelowi 6,6 s, natomiast do 100 km/h w niecałe 10 sekund.

W 1974 r. wprowadzono 914 z silnikiem 1.8 litra, który zastąpił najsłabszą jednostkę. Moc w wzrosła do 86 KM, a prędkość maksymalna do 180 km/h.

W 1974 r. powstała seria limitowana (limited edition) dostępna w kolorze czarnym i białym. Zderzaki, felgi i inne elementy wykończenia nadwozia mogły być żółte w przypadku wersji Black LE lub zielone albo pomarańczowe w wersji White LE. Z przodu auto dostało nowy spoiler.

Auto produkowano od 1969 do 1976 r, przez cały ten okres Porsche 914 nie zostało poddane żadnym większym modyfikacjom. Zmieniano drobnostki, zwiększano pakiet wyposażenia dodatkowego i w zasadzie tyle. Facelifting nie był potrzebny gdyż samochód sprzedawał się świetnie. W całym okresie produkcji swoich właścicieli znalazło ponad 118 tys. egzemplarzy. Niestety tylko nieco ponad 3300 pojazdów było wyposażone w sześciocylindrowy silnik rodem z Porsche 911. Dziś to właśnie te egzemplarze są najbardziej poszukiwane wśród kolekcjonerów. Jest jednak rzadszy model 914-stki – to Porsche 914/8 wyposażone w ośmiocylindrowy silnik o mocy 260 KM. Był to jednak tylko prototyp, który miał na celu sprawdzenie wytrzymałości samochodu, by w przyszłości móc zastosować mocniejsze silniki w seryjnym modelu. Do tego jednak nie doszło – do końca swojej produkcji 914 był sprzedawany z dobrze znanymi jednostkami czterocylindrowymi.Dlaczego Porsche 914 odniosło duży sukces?

Podstawowa wersja, kosztująca stosunkowo niewiele pozwalała wkroczyć do elitarnego grona posiadaczy Porsche. Co więcej: samochód nie tylko nazywał się Porsche, ale również miał zacięcie sportowe. Atrakcyjne dwudrzwiowe nadwozie typu targa idealnie nadawało się na amerykańskie bulwary i słoneczne śródziemnomorskie miejscowości. Technologicznie również wiele 914-stce nie można było zarzucić – świetne zawieszenie, niezła skrzynia biegów o krótkich przełożeniach. Jedynym mankamentem był podstawowy silnik, który nie generował wystarczającej mocy do bardzo dynamicznej jazdy. Ale mimo wszystko Porsche 914 w każdej wersji dawało sporo frajdy.W Polsce Porsche 914 nie należy do popularnych samochodów nawet jak na markę z Zuffenhausen.

Obecnie te samochody mają dość wysokie ceny, są nawet bardziej w cenie niż modele 924 czy 944. Właściciele tych aut zazwyczaj starają sie te auta doprowadzić do stanu fabrycznego, lub zmeniają silnik i bawią się w tuning. Zazwyczaj są to silniki z innych modeli Porsche.

Inne artykuły związane tematycznie z motoryzacją:

About